"A team is not a group of people who work together. A team is a group of people who trust each other”

Het team van 4itruvian maakt gebruik van eigentijdse werkvormen die starten bij de identiteit van de organisatie. Via kleine en concrete stappen iteraties wordt het eigen verhaal duidelijk en tijdens het ontleden van de vraagstukken werken we al aan de toekomstige strategie.

Onze werkwijze

Impact creatie

De wereld waarin we leven verandert snel en dat vraagt om nieuwe strategieën die loskomen van de dagelijkse hectiek. Het team van 4itruvian maakt gebruik van eigentijdse werkvormen die starten bij de identiteit van de organisatie. Via kleine en concrete stappen iteraties wordt het eigen verhaal duidelijk; o.a. door gebruik te maken van het communicatiemodel van Frank Dance (1969), storytelling en andersoortige werkvormen wordt tijdens het ontleden van de vraagstukken al gewerkt aan de toekomstige strategie. De werkwijze start met luisteren en vragen stellen, waarna gerichte suggesties en inspiratiesessies kunnen leiden tot nieuwe inzichten.

In het proces van impactvolle communicatie en processen zullen wij eerst een tweetal stappen voor u uitwerken; een inspiratie sessie over onze filosofie en visie en daarna zal ons team een oplossing voor een probleem of kans voor u als ‘prototype’ voordragen. Mocht u daarna geïnteresseerd zijn, dan zal er via een op maat gemaakte aanpak bijgedragen worden aan uw (eventueel met ons samen opgestelde) doelstellingen en oplossingen, om de vooraf samen opgestelde impact te vergroten. De reflectie en de borging op het gehele proces zal plaats vinden via onze 4i-model.

Een van de opties die wij u bieden is om informatie inspiratie- en impactvol te communiceren via een online-instrument. In nauwe samenwerking u en met de ICT-professionals binnen ons team (co-creatie) zal de geordende informatie wereldwijd zichtbaar gemaakt kunnen worden, echter een gesloten portaal voor uw bedrijf is natuurlijk ook mogelijk. Op deze manier kan informatie voor uw doelgroep inspiratie zijn of een oplossing voor een probleem; de impact die u wenst!

Informatie

4itruvian is, zoals de naam al doet vermoeden, geïnspireerd op de ‘mens van Vitruvius’, o.a. getekend door Leonardo da Vinci (1490 ad). De mens van Vitruvius is een symbool voor de mens als centraal middelpunt in het universum. Binnen onze fenomenologische en mensgerichte visie staat; respecteren en waarderen van mensen en hun verschillende expertises, ervaringen en onderbouwde meningen centraal. Op deze uitgangswaarden is ons 4i communicatieconcept ontwikkeld.

Eenieder heeft door zijn achtergrond; omgeving, opvoeding, kennis en ervaringen, ideeën en overtuigingen hoe processen zouden moeten verlopen. Hoe we het ook wenden of keren, als we onze eigen visie niet loslaten en breder kijken, missen we de overtuigingen - kennis en ervaring van anderen. Juist deze overtuigingen kunnen een verrijking zijn op meerdere vlakken. Privé, maar ook zakelijk en specifiek tussen mensen op de werkvloer en werkprocessen. De fenomenologie biedt een heel mooie invalshoek om te leren wat anderen ‘zien’ met hun ‘ogen’ en waarom zij handelen zoals ze handelen. Concreet, binnen een bedrijf kunnen er verschillende opvattingen zijn over welke koers er gevaren moet of kan worden. Door elkaars standpunten te bekijken en u zelf te realiseren dat u onderdeel bent van het totale geheel, kunnen processen geoptimaliseerd worden en wordt er een omgeving gecreëerd die inspireert.

De kunst van het ordenen van informatie
Binnen organisaties is er veel specifieke kennis en ervaring aanwezig. Deze specificiteit is belangrijk, cruciaal zelfs, als het gaat over de dagelijkse invulling van processen. Echter, om visie en richting te bepalen is een brede en generieke blik buiten de eigen context belangrijk om het blikveld te verruimen en koers te bepalen. Leidt de bestaande informatie binnen uw organisatie tot de juiste keuzes? En hangt deze samen met uw identiteit? Uw identiteit en ideeën zijn voor ons het uitgangspunt om samen naar ‘buiten’ te kijken. Wat is er nog meer in de wereld ‘te koop’ om uw koers en processen invulling te geven. Werkvormen, zoals design-sessies, masterclasses, werkbezoeken en inspiratiesessies zijn onderdeel van onze strategie. Hierin herkent u het overstijgende karakter van onze aanpak. Leer van een ander! Onze aanpak is ontstaan uit het idee dat complexe informatie vraagstukken kunnen worden vereenvoudigd door informatie op abstractie te ordenen en specifiek voor u weer in elkaar te steken. De vraag die wij u steeds zullen stellen is “wie bent u?” en “wat is uw doel?”.

Identificatie

Expertise
4itruvian vertegenwoordigt een netwerk van professionals met expertise in verschillende domeinen (ICT, defensie, ambtelijk beleid, breedte & topsport, primair-, voortgezet-, speciaal en hoger onderwijs in, kunst en cultuur, wetenschappelijk onderzoek, zorg, land en tuinbouw). Deze grote diversiteit creëert tezamen een professionele ontwikkelgemeenschap die transfers (Transfer of Learning) tussen contexten; leergebieden, organisaties en dienstverlening zichtbaar en mogelijk maakt. Transfer of Learning is een bekend fenomeen in meerdere disciplines (Judd, 1908). Het zoeken naar elementen die in meerdere contexten betekenisvol zijn biedt ruimte aan de kennis en ervaringen van eenieder om impact te creëren bij een ander of in een andere context. De rol die de professionals van 4itruvian aannemen is er een die past bij uw ervaring en kennis – daarna zullen de professionals met hun ervaring en kennis, hun licht laten schijnen op uw organisatie..

Transfer of Learning
Uit uw organisatie wordt informatie geïdentificeerd die gekoppeld kan worden aan de kennis en ervaring van de professionals van 4itruvian. Dit leidt tot overeenkomsten en verschillen tussen ervaringen en kennis binnen de verschillende contexten. Door met een generieke ‘taal’ te communiceren, zullen deze verschillen en overeenkomsten het mogelijk maken om van elkaar te leren. Bijvoorbeeld; hoe wordt er in de topsport doelgericht gewerkt aan prestaties met een team? En... waar komt creativiteit vandaan in de kunst? Het antwoord op deze vragen kan zeer relevant zijn voor vele organisaties - om te leren efficiënt en doelgericht de eigen opdracht creatief en efficiënt in te vullen. 4itruvian begeleidt deze complexe en interessante processen met als doel de impact van een organisatie te vergroten.

Community building
Een belangrijke kiem voor het succes van ons concept zit in de dynamische kracht van het vormgeven van een learning community, zowel in- als extern georiënteerd. Het besef dat het geheel meer is dan de som der delen geeft gestalte aan een dynamisch groepsproces! Uw klant; het publiek/ de bezoeker moet zich kunnen identificeren met uw informatie die het probleem of de vraag oplost voor hen. Deze manier van denken gaat ervan uit dat ieder individu een eigen vraag en behoefte heeft en deze opgelost en bevredigd kan worden met de juiste informatie indien deze makkelijk vindbaar en vrij toegankelijk is. Om dit proces betekenisvol te vervolgen wordt er na het beschrijven van de identiteit gestart met het blootleggen van de te behalen impact. Wat is de verwachtging, waar gaan we naar toe, wat moeten we realiseren, moet er worden opgelost en waarom dat zo is?

Ons team van professionals is in staat zich in korte tijd te verdiepen in uw team, afdeling of bedrijf met als doel om naast uw specifieke kennis en ervaring een breder blikveld te schetsen. Deze gezamenlijke gecreëerde uitgangspunten leidt tot een kritische reflectie op de huidige identiteit en processen van uw team, afdeling of bedrijf. Daarna is het mogelijk om met deze kritische reflectie vast te stellen of de huidige identiteit moet worden bijgesteld of samen opnieuw moet worden gecreëerd. Ons team helpt u hiermee, niet door alleen aanbevelingen te geven over identiteit, maar ook door daadwerkelijk met u samen op te trekken om impact te creëren.